Lenfödem Tedavisinde Karın Solunum Egzersizlerinin Faydaları

Bu yazımızda lenfödem tedavisinde karın solunum egzersizlerinin faydaları hakkında bilgi vereceğiz.

Lenfödem Tedavisinde Karın Solunum Egzersizlerinin Faydaları

Kan dolaşım sistemindeki kalbin aksine, lenfatik sistem, lenfatik sıvıyı kan dolaşımına geri itmek için aktif bir pompaya sahip değildir. Etkili lenf akışı, özellikle lenfatik sistemin işlevselliği tehlikeye düşerse, yeterli kas ve eklem aktivitesine bağlıdır.

Karın solunum egzersizleri, cisterna chyli, torasik kanalın karın kısmı, lomber gövdeler ve lomber lenf düğümleri, pelvik lenf düğümleri ve bazı organ sistemleri gibi derin lenfatik yapıları uyarmada değerli bir araçtır.

Bu derin lenfatik yapıların, özellikle torasik kanalın (vücuttaki en büyük lenf damarı) uyarılması, lenf sıvısının kan dolaşım sistemine geri döndüğü venöz açılara taşınmasını hızlandırır.

Lenfödem Tedavisinde Karın Solunum Egzersizlerinin Faydaları
Lenfödem Tedavisinde Karın Solunum Egzersizlerinin Faydaları

Alt ekstremitelerden gelen lenf sıvısı bu derin lenfatik yapılardan geçer ve özellikle torasik kanalda artmış lenf akışı, alt ekstremitelerden gelişmiş lenfatik drenaj ile sonuçlanır. Bacağın lenfödeminden etkilenen bireyler, özellikle kapsamlı bir dekonjestif egzersiz rejimi ile birleştirildiğinde diyafragmatik solunum egzersizlerinden büyük ölçüde yararlanır.

Derin karın solunumunda diyaframın aşağı ve yukarı hareketi sadece lenfatik sıvının kan dolaşımına yeterli geri dönüşü için gerekli bir bileşendir; diyaframın hareketi, karın, göğüs kafesi ve belin dışa ve içe hareketleri ile birlikte, genel refahı, gevşemeyi, peristalsis ve venöz kanın kalbe geri dönmesini destekler.

Bu ek faydalarla birlikte lenfatik ve venöz sistemler üzerindeki dikkate değer dekonjestif etkiler, karın solunum egzersizlerini üst ekstremite lenfödeminin tedavisi için de değerli bir araç haline getirir.

Ana dekonjesyon hedefi olan diyafragmatik solunum egzersizleri en iyi dizler bükülmüş ve kafanız bir yastıkla desteklenmiş olarak sırtüstü (yatay) uzanır; bununla birlikte, arkaya yaslanmadan bir taburede veya sandalyede oturarak da yapılabilirler.

Karın solunum egzersizleri asla baş dönmesi, ağrı veya rahatsızlığa neden olmamalıdır. Özellikle ağrı ve rahatsızlık yaşıyorsanız lütfen doktorunuza danışın.

Sırtüstü pozisyonda karın solunumu nasıl yapılır:

(İşte karın solunum egzersizini gösteren bir videoya bağlantı:

https://www.youtube.com/watch?v=kgTL5G1ibIo

  1. Dizleriniz bükülmüş ve başınız desteklenmiş olarak sırt üstü düz bir yüzeye (veya yatağa) yatın. Bacaklarınızı desteklemek için dizlerinizin altında bir yastık kullanabilirsiniz. Bir elinizi üst göğsünüze, diğer elinizi karnınıza yerleştirin. Bu, nefes alırken diyaframınızın hareket ettiğini hissetmenizi sağlayacaktır.

  2. Midenizin elinize doğru hareket ettiğini hissetmek için burnunuzdan yavaşça nefes alın. Göğsünüzdeki el mümkün olduğunca hareketsiz kalmalıdır.

  3. 3. Nefes verirken mide kaslarınızı sıkın, içeri doğru düşmelerine izin verin. Üst göğsünüzdeki el mümkün olduğunca hareketsiz kalmalıdır. Nefes verişinizi telaffuz etmek için verilen nefes havasının bükülen dudaklardan akmasına izin verebilirsiniz.

İlk olarak günde 3-4 kez 5-10 dakika karın solunum egzersizleri yapılması tavsiye edilir. Baş dönmesi veya rahatsızlığı yoksa, bu egzersizi yapmak için harcadığınız zamanı yavaş yavaş artırabilirsiniz.

Karın / diyafram solunumu sırasında diyaframın 3 boyutlu bir görünümünü sağlayan video bağlantısı:

https://www.youtube.com/watch?v=hp-gCvW8PRY

Lenfödem egzersizleri hakkında daha fazla makale:

  1. Lenfödem için Dekonjestif ve Solunum Egzersizleri

  2. Lenfödem için Direnç Egzersizleri

  3. Lenfödem için Aerobik Egzersizleri

  4. Lenfödem için Su Destekli Egzersizler

Çeviri: Mustafa Uludoğan Ph.D.

Ref:  The Benefits of Abdominal Breathing Exercises in the Management of Lymphedema

Sorularınızı altta bulunan yorum kısmına yazınız. En kısa sürede sorularınız cevaplanacaktır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Gönder!
Merhaba! Gönder tuşunu kullanarak mesajınızı bize iletebilirsiniz.